Waar let je op bij het kiezen van een websitebouwer? 7 tips!

Je bent al een tijd bezig als ondernemer, maar nu wil je toch écht een stap verder. Je wil groeien met je onderneming. Daarvoor heb je meer tijd en energie nodig. Die website dat is toch best lastig en een energieslurper. Bovendien levert die website je niet op wat je verwacht had van een website. Tja, je bent begonnen met een template of je hebt een eerste website laten bouwen door iemand die net begonnen was als websitebouwer voor een pilotprijs. Dan is het ook wel begrijpelijk dat het op dit moment niet voor je werkt. En dat is helemaal ok.

Maar nu wil je echt een goede website laten bouwen door iemand die er verstand van heeft. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste websitebouwer?

Om je daarbij te helpen heb ik een lijstje gemaakt van 7 punten waarvan ik denk dat het belangrijk is om op te letten.

  1. Het is belangrijk om samen een klik te hebben en elkaar te kunnen begrijpen.
    Als je webbouwer alleen maar in vakjargon spreekt, maar jij als coach snapt helemaal niets van online techniek dan is dat lastig samenwerken. Vraag daarom altijd of je eerst eens kunt kennismaken. Je kunt dan vaak al een hele goede inschatting maken of je elkaar begrijpt. Goed met elkaar communiceren is essentieel om samen een goede website te maken.

    Vraag daarbij ook of een websitebouwer ook eerlijk aangeeft als hij of zij iets niet kan of weet. Zelf ben ik altijd eerlijk. Ik weet gewoon niet alles. Op het gebied van websites en online techniek is er ook gewoon zoveel. Niemand kan alles weten. Dus als ik iets niet kan of weet, dan zeg ik dat en zoek ik het uit, zoek hulp daarvoor of verwijs je door.
  2. Onderzoek welk systeem er gebruikt wordt.
    WordPress, WIX, gebouwd in html of een ander CMS (content management systeem). Je hoeft echt niet de ins en outs te weten, maar het is wel belangrijk om te weten of het systeem ook op de lange termijn geschikt voor jou is.
    Kunnen er in de toekomst makkelijk bepaalde uitbreidingen gedaan worden als dat nodig is? Zoals het koppelen aan een e-mailmarketingsysteem, online betalen met iDeal.

    Zelf werk ik met WordPress een heel toegankelijk systeem waar heel veel aanpassingsmogelijkheden zijn. Daarbij gebruik ik Elementor Pro of Beaver Builder Pro (een zogenaamde pagebuilder) om de pagina’s op te maken. Dit zijn bekende systemen die door veel andere websitebouwers gebruikt worden.

    Als je als coach in de toekomst verwacht een online leeromgeving te hebben, vraag dan ook of de websitebouwer die ook kan bouwen. Niet alle websitebouwers kunnen dat! Met als gevolg dat je 2 verschillende websitebouwers hebt. Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar het is wel handig als je het door één vertrouwde websitebouwer kunt laten doen. Dan worden de gewone website en de leeromgeving met de ongeveer dezelfde, voor jou bekende systemen, gebouwd.

    Kun je het ook gebruiken als jouw websitebouwer ermee stopt? Of kan een andere websitebouwer het makkelijker overnemen. Ik kom toch regelmatig situaties tegen waarbij het systeem op de website zodanig is aangepast, dat een andere websitebouwer er niet goed mee overweg kan. Vraag daarom ook echt na hoe de website hiermee omgaat.
  3. Vraag of er wordt gelet op de gebruikerservaring en of de website conversiegericht is. En daar bedoel ik mee dat de website er op gericht is om een bepaalde taak uitgevoerd te krijgen op jouw website. Denk bijvoorbeeld aan offerte aanvragen, inschrijven nieuwsbrief, contact opnemen, online training kopen. Een website moet erop gericht zijn om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken. Bovendien is het belangrijk om de bezoeker te helpen om de juiste keuze te maken. Zelf zeg ik altijd ‘Je hebt niets aan een mooie website, maar wel aan een goede website’.

    Zelf vind ik dit héél erg belangrijk. Ik let daarop en denk mee in de opbouw van de website, geef feedback op teksten, zorg voor afleidingsvrije verkooppagina’s, zorg ervoor dat een bepaalde taak op jouw website juist erg opvalt. Dit is ook geen optie om weg te laten bij mij. Dat is waarmee ik coaches écht kan helpen. Dit is niet wat iedere websitebouwer doet of kan. Als je écht wil groeien als ondernemer, dan is een templatewebsite meestal niet voldoende.
  4. Let erop dat er ook een veilige website gebouwd wordt. Wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van extra beveiliging om hackers buiten de deur te houden? Dit is echt heel erg belangrijk. Het laatste dat je wil is dat een hacker jouw website uit de lucht haalt of stiekem schadelijke malware installeert. Als (online) ondernemer is jouw website een belangrijke schakel. Het is echt belangrijk om die website veilig te houden.

    Voor de websites die ik bouw gebruik ik iThemes Security Pro (een betaalde premium plugin) om de website te beveiligen. Naast dat deze plugin de website als het ware bewaakt, regel ik ook o.a. 2-stapsverificatie, ik verander de inloglink en zorg dat er meldingen ingesteld staan. Op deze manier wordt het hackers al een stuk lastiger gemaakt.

  5. Ga na hoe het zit met onderhoud van de website na oplevering.
    Doe je dat zelf of kun je dat door die webbouwer laten doen in de vorm van een onderhoudsabonnement? Als je het zelf wil doen, krijg je hier dan ook een instructie voor? Bijvoorbeeld in de vorm van een document, video of live-instructie.

    Bij mij krijg je toegang tot instructievideo’s waarin ik je uitleg hoe je een back-up maakt en de updates van jouw website kunt doen. Daarnaast bied ik verschillende onderhoudsabonnementen aan. Hiermee kun je het onderhoud volledig uit handen geven, zodat jij je bezig kan houden met het werk dat jou energie geeft. Hierbij heb ik ook hulp achter de hand die nog veel meer kennis heeft dan ik (14+ jaar), dus ook bij problemen kun je bij mij gewoon aan de bel trekken.
  6. Vraag hoe het zit met eigenaarschap.
    Ben jij na oplevering écht eigenaar? Krijg jij zelf toegang tot jouw website en eventueel jouw hosting. Mag je na oplevering zelf bepalen welke aanpassingen er gedaan worden en door wie?

    Als ik een website voor een klant bouw, dan is die website volledig van mijn klant. Jij als klant bent écht de eigenaar. En je bent dan ook volledig verantwoordelijk voor je eigen website. Dus zorg je ervoor dat de updates gedaan worden en dat de website qua gegevens ook up-to-date blijft. Dit hoef je natuurlijk niet zelf te doen. Je kunt het aan mij of iemand anders uitbesteden, maar die verantwoordelijkheid ligt bij jou.
  7. Hoe zit het na de oplevering met nazorg en eventuele aanpassingen? Wat als er iets niet helemaal goed gaat met de website? Wat als er aanpassingen op de website nodig zijn? Zorg dat je helder krijgt hoe dat zit. Niets is vervelender dan verkeerde verwachtingen. Dat geldt voor beide kanten.

    De eerst 4 weken na oplevering geef ik nog nazorg op het deel dat ik zelf heb gebouwd. Wat betekent dat dan? Je kunt me vragen stellen als je iets niet snapt. Je kunt nog kleine aanpassingen laten doen als iets niet helemaal werkt zoals het moet of toch die kleine aanpassing die je in eerste instantie over het hoofd gezien hebt. Ik heb dus niet over een complete huisstijlverandering of dat de website ineens toch helemaal anders moet, maar echt die kleine dingetjes die nog even anders moeten.

    Zijn er daarna nog aanpassingen die gedaan moeten worden, dan doe ik dat tegen uurtarief. Mochten het veel aanpassingen zijn, dan maak ik een offerte voor je.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan mijn tips en dat je nu die juiste persoon vind die een website voor je kan bouwen, onderhouden of aanpassen.

Mocht je nu denken: “Hé, die Tamara kan misschien wel een goede match zijn”, neem dan contact met me op om een vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen.